گزارش از آزمونی که در ۲۰ مرکز استان برپا شد
ضعف و قوت طرح قرآنی «مشکوه»/ انگیزهدهی و انس بیشتر با قرآن
به گزارش روابط عمومی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور؛ آزمون اولین دوره طرح ملی مشکوه که به همت سازمان قرآنی دانشگاهیان و براساس تفاهم با سازمان بهزیستی کشور به اجرا درآمده است، صبح امروز ۲۰ اسفندماه با حضور مربیان و مخاطبان این طرح در سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار شد.
در این آزمون که همزمان در ۲۰ استان کشور برگزار شد، مربیان از هر شرکتکننده سه سوال از محفوظاتی که در طول دوره آموختهاند، پرسیده و نمره پایانی قرآنآموز را ثبت کردند.
زهرا نقیزاده، رئیس مرکز فعالیتهای قرآنی دانشجویان سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور در حاشیه این آزمون در گفتوگو با خبرنگار ایکنا در مورد طرح مشکوه، گفت: براساس تفاهمنامه با سازمان بهزیستی کشور، مقرر شد آموزش حفظ قرآن به مددجویان این سازمان صورت گیرد و از طریق تماس تلفنی، آموزش حفظ قرآن به مددجویان سازمان بهزیستی ارائه میشود.
نقیزاده در مورد اهداف این طرح، افزود: مهمترین هدف این طرح، تحقق مطالبات مقام معظم رهبری در مورد تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن است. خوشبختانه با تلاشی که نهادهای قرآنی انجام دادهاند این مطالبه در حال اجراست، با این وجود جامعه هدف سازمان بهزیستی به دلیل مشکلاتی که دارند کمتر درگیر این طرح شده بودند، بر همین اساس تلاش شده است تا با استفاده از طرح مشکوه طرح ۱۰ میلیون حافظ قرآن به جامعه هدف بهزیستی نیز تعمیم داده شود.
وی به اجرای آزمایشی این طرح در مرحله اول اشاره کرد و افزود: این طرح که از مهرماه امسال آغاز شده است، ابتدا اطلاعرسانی و فراخوان صورت گرفت، از آنجایی که در سال ۹۷ به صورت آزمایشی اجرا شد، ۱۰۰ نفر از مخاطبان برای حضور در دورهها انتخاب شدند تا نقاط ضعف و قوت طرح مشخص شود و در ادامه اجرای آن گسترش یابد.
رئیس مرکز فعالیتهای قرآنی دانشجویان سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور در پایان بیان کرد: آزمون این طرح امروز ۲۰ اسفندماه همزمان در ۲۰ استان کشور و به میزبانی معاونتهای فرهنگی جهاد دانشگاهی برپا شد و اختتامیه طرح نیز روز ۲۱ اسفندماه با حضور رئیس سازمان بهزیستی در سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار میشود. در مراسم اختتامیه از تعدادی از افراد که توسط پشتیبانان به عنوان افراد برتر انتخاب شدهاند، تجلیل میشود.
احمد پارسا، یکی از افرادی که برای حفظ قرآن در طرح مشکوه حضور یافته است در حاشیه این آزمون در گفتوگو با خبرنگار ایکنا گفت: اگر طرح مشکوه به صورت حضوری برگزار شود بسیار اثرگذارتر خواهد بود. زمانی که اجرای طرح به صورت حضوری باشد، ارتباط بین حاضران در طرح بیشتر میشود و همین ارتباط دو سویه باعث استفاده بیشتر از تجربیات همدیگر میشود.
وی در ادامه بر اثرگذاری این طرح به لحاظ کیفی در یادگیری و حفظ قرآن تأکید کرد و افزود: با اینکه هدف من حفظ کل قرآن است، اما با توجه به مشکلاتی که دارم، احتمال رسیدن به آن بسیار کم است. کسی که حافظ کل قرآن میشود، باید همیشه مرور داشته باشد. وقتی من امکان این کار را ندارم، اگر هم آیاتی را حفظ کنم، بعد از یک مدت آن را فراموش خواهم کرد.
پارسا اظهار کرد: با توجه به اینکه مشکل مالی دارم و از طریق دستفروشی در مترو گذران زندگی میکنم و استطاعت مالی زیادی ندارم، اگر این استطاعت وجود داشت، زمان بیشتری به حفظ قرآن اختصاص میدادم و مطمئناً موفقتر بودم.
وی در پایان با اشاره به اینکه فارغالتحصیل رشته علوم قرآن و حدیث است، بیان کرد: در زمینه حفظ قرآن عواملی مانند داشتن مرور و برنامه روزانه باعث میشود تا در امر حفظ قرآن سریعتر به هدف برسم.
مرضیه سالاری، یکی دیگر از مخاطبان طرح ملی مشکوه که فارغالتحصیل مقطع کارشناسی ارشد رشته مرتع است نیز در مورد آشنایی خود با طرح مشکوه گفت: از طریق سازمان بهزیستی فراخوان داده شد و با توجه به اینکه از قبل علاقه زیادی به حفظ قرآن داشتم، برای حضور در این طرح مراجعه کردم.
وی یکی از ویژگیهای برجسته طرح مشکوه را انگیزهدهی برای ورود و ادامه کار بیان کرد و افزود: با توجه به اینکه این طرح به صورت غیرحضوری و تلفنی است برای افرادی که شاغل هستند، بسیار بهتر است. این طرح حامی و پشتیبان خوبی برای انجام این کار است.
سالاری در مورد میزان زمانی که در طول روز درگیر این طرح است، گفت: برخی اوقات نیم ساعت و برخی مواقع تا پنج ساعت هم در طول روز به حفظ قرآن مشغول هستم. میزان درگیر بودن بستگی به شخص و دغدغه زمانی او دارد.
وی در پایان با اشاره به اینکه بسیار علاقه دارد که حافظ کل قرآن شود، گفت: طرح مشکوه میتواند در رسیدن به این هدف افرادی مانند من را کمک کند. همچنین مربیان نیز حمایتهای بسیار ارزشمندی از قرآنآموزان دارند که همین امر اثر مطلوبی بر ادامه کار حفظ میگذارد.
سهیلا جعفرآبادی، از دیگر مخاطبان طرح ملی مشکوه که توانسته است با کمک این طرح موفق به حفظ یک جزء قرآن شود، در گفتوگو با خبرنگار ایکنا، به نحوه آشنایی خود با این طرح اشاره کرد و گفت: آشنایی من با این طرح از طریق انجمن نابینایان ایران بوده است. در مدت زمانی که مشغول همکاری با طرح مشکوه بودهام در زمینه محفوظات پیشرفت خوبی داشتهام و این پیشرفت را مدیون حضور در این طرح میدانم.
وی افزود: این طرح برای ما که از شرایط مطلوبی برخوردار نیستیم، بسیار میتواند کمککننده باشد و همچنانکه به من برای رسیدن به آرامش بسیار اثرگذار بوده است، برای دیگر مخاطبان این طرح نیز چنین تأثیری را خواهد داشت.
جعفرآبادی در پایان با اشاره به اینکه هدفگذاریاش از ورود به این عرصه، حفظ کل قرآن است، گفت: من به تمام افرادی که به حفظ قرآن علاقه دارند، توصیه میکنم از طرح مشکوه که ویژگیهای خاصی دارد، استفاده کنند. همچنین از مربی و افرادی که برای این طرح زحمت کشیدهاند قدردانی میکنم.
بر اساس گزارش ایکنا، در طرح ملی مشکوه ۱۰ مربی با قرآنآموزان ارتباط دارند و در زمانبندیهای مشخص به بیان نکات آموزشی به مخاطبان میپردازند. وحید شهبازی، یکی از مربیان طرح ملی مشکوه نیز در گفتوگو با خبرنگار ایکنا به تأثیرات طرح مشکوه در روحیه مخاطبان و افزایش اعتماد به نفس آنها اشاره کرد و افزود: پیگیریها و تماسهایی که مربیان با آنها داشتهاند همراه با استقبال بسیار بود. به اعتقاد من یکی از بهترین ویژگیهای طرح هم همین است. در بین مخاطبان افرادی که حتی از یک حافظ قرآن که مشکل جسمی ندارد، مسلطتر هستند نیز وجود دارد.
شهبازی با بیان اینکه به مخاطبان پیشنهاد میدهم تا به روند خود در این طرح ادامه دهند، گفت: کیفیت حفظ افراد حاضر در این طرح حتی بهتر از حفظهایی که قبل از این طرح داشتهاند است. پیشرفت افراد در این طرح از ابتدای آن تا کنون که زمان برگزاری آزمون پایان دوره است، بسیار ملموس بوده است.
این مربی طرح ملی مشکوه در بخش دیگری از صحبتهای خود به ارائه یک پیشنهاد به مسئولان برگزاری طرح پرداخت و گفت: پیشنهاد میدهم طول دورههای این طرح از دو ماه به یک ماه کاهش پیدا کند؛ چرا که دورههای طولانیمدت میتواند همراه با مشکلاتی باشد که ریزش مخاطب را به دنبال خواهد داشت.
وی در پایان افزود: در هر دوره از این طرح و در بخش حفظ قرآن، حداقل حفظ مخاطبان یک جزء است و هر هفته حدود سه بار تماس تلفنی با مخاطب برقرار میشود. علاوه بر ارتباط تلفنی در فضای مجازی نیز این ارتباط ادامه دارد و بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.
عاطفه بیکمیرزا، حافظ کل قرآن که یکی دیگر از مربیان طرح ملی مشکوه و دانشجوی کارشناسی ارشد رشته تفسیر قرآن است نیز در مورد این طرح گفت: من اعتقاد دارم اگر این طرح از پایه شروع میکرد و به جای آموزش حفظ قرآن بر روی آموزشهای ابتدایی همچون
و روانخوانی تأکید داشت، بهتر میتوانست خود را نشان دهد. لذا معتقد هستم این طرح باید از روخوانی شروع شده و پس از آن، تجوید و دیگر موارد آموزش داده شود تا در انتها به حفظ برسد.
وی با اشاره به اینکه براساس ارتباطی که با قرآنآموزان دارد متوجه علاقه آنها به مفاهیم قرآن شده است، گفت: اگر در زمینه مفاهیم قرآن نیز در دورههای آینده این طرح تصمیمگیری شود، شاهد استقبال قرآنآموزان خواهیم بود.
بیکمیرزا با اشاره به اینکه مهمترین ویژگی این طرح را انس هرچه بیشتر قرآنآموزان با قرآن میدانم، اظهار کرد: قرآنآموزان بارها تأکید داشتهاند از زمانی که در طرح حضور داشتهاند انس و علاقه بیشتری پیدا کردهاند.
این مربی طرح ملی مشکوه در بخش پایانی صحبتهای خود به بیان توصیههایی به مخاطبان این طرح پرداخت و اظهار کرد: افرادی که دارای توانایی در زمینه قرآن هستند، حتماً در این طرح حضور یابند و توصیه مهمتر من این است که افرادی که در طرح حضور داشتهاند برای موفقیت بیشتر حضور خود را استمرار ببخشند.
بر اساس گزارش ایکنا، آزمون طرح ملی مشکوه تا ظهر امروز ۲۰ اسفندماه ادامه داشت و مراسم اختتامیه آن نیز روز ۲۱ اسفندماه در سازمان قرآنی دانشگاهیان برگزار میشود.
نظر شما :