در ششمین «کافه محفل» مطرح شد:

اهمیت اعتبارسنجی در کسب و کارهای نوپای قرآنی

۰۷ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۰:۱۵ کد : ۴۹۷۶ رشد تاپ خبر
ششمین «کافه‌محفل»، عصر ۶ بهمن‌ماه، با حضور جمعی از علاقه‌مندان به استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای دینی و قرآنی، از سوی مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی در «کافه قرار» برگزار شد.
اهمیت اعتبارسنجی در کسب و کارهای نوپای قرآنی

به گزارش روابط عمومی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، در ابتدای این کافه محفل، محمدابراهیم دهدشتی، مدرس و مدیر این جلسه به بیان نکاتی درباره اهمیت اعتبارسنجی در کسب و کارهای نوپا پرداخت و اظهار کرد: وقتی ایده به ذهن شما می‌رسد، لازم است قبل از هر اقدامی به سمت اعتبارسنجی آن ایده بروید. در کتاب «مام تست»، نکات بسیاری وجود دارد درباره اینکه چگونه ایده های خود را اعتبارسنجی کنیم.

وی ادامه داد: نویسنده این کتاب راجع به این حرف می‌زند که سؤالات خود را به صورت مستقیم از مخاطب نپرسید، بلکه به صورت غیرمستقیم و به صورت یک پرسش‌نامه کتبی و در برخی شرایط خاص از مخاطب خود بپرسید.

دهدشتی بیان کرد: مخترعین وقتی چیزی را اختراع می‌کنند، گمان می‌کنند کار بزرگی انجام می‌دهند، اما وقتی به اعتبارسنجی می‌پردازند، متوجه می‌شوند که کار بزرگی انجام نداده‌اند، چراکه بسیاری از مردم حاضر نیستند بابت اختراع یک لامپ یا تغییر در کابل‌های منزل پولی پرداخت کنند. در سال در ایران حدود ۱۸ هزار اختراع صورت می‌گیرد که در نهایت یک یا دو مورد از آنها عملیاتی می‌شود.

اهمیت اعتبارسنجی در کسب و کارهای نوپا

این مدرس استارت آپ و کسب و کارهای نوپا در ادامه از حاضران پرسید که آیا کسانی در کسب و کار خود شکست خورده‌اند؟ که سه نفر از آنان به بیان نکاتی درباره دلایل شکست در کار خود و از جمله ضعف در بازاریابی کم‌تجربگی سخن گفتند.

دهدشتی در ادامه بیان کرد: مدیر شرکت آمریکایی یکی از دلایل اصلی شکست شرکت خود را این می‌داند که وارد تمام حوزه‌ها شده است. این شرکت در زمان ورشکستگی خود هفت‌برابر وزارت نفت ایران ثروت داشت. این شرکت دوباره فعالیت خود را آغاز کرد و اکنون فقط در یک حوزه یعنی برخی وسایل تزئینی منزل فعالیت می‌کند.

وی افزود: بنابراین گاهی اوقات دلایل ورشکستگی بسیار ساده هستند. لذا لازم است قبل از ورود به بازار، تعدادی از مشتریان را تست و اعتبارسنجی کنیم.

دهدشتی یادآور شد: گاهی اطلاع چندانی از وضعیت بازار نداریم و بعد از ورود به بازار متوجه می‌شویم که مردم چیزهایی می‌خواهند که ما برای آنها فراهم نکرده‌ایم. لذا وقتی ایده‌ای به ذهن شما رسید، قبل از اینکه وارد بازار شوید، از چند نفر سؤال کنید تا متوجه شوید آیا آنها مشتری شما خواهند شد؟

اهمیت اعتبارسنجی در کسب و کارهای نوپا

وی در ادامه به بیان نکاتی درباره MVP پرداخت و گفت: MVP به معنای کمینه محصول پذیرفتنی یعنی کمترین محصولی است که بازار از شما می‌پذیرد. استیو جابز حتی اگر ابتدا می‌توانست آیفون ایکس را بسازد، اما ناچار بود به صورت اندک اندک محصولات خود را وارد بازار کند، چراکه هنوز زیرساخت‌های آن فراهم نشده بود، لذا ابتدا mp۳ پلیر را وارد بازار کرد و دائما آپشن‌هایی را به آن اضافه کرد تا در نهایت به آیفون رسید.

این کارشناس استارت آپ اظهار کرد: براساس اصول MVP، باید کمترین محصولی که بازار از شما می‌پذیرد و فعلا برای مردم کارایی دارد را وارد بازار کنیم. همان‌گونه که آمازون از فروش کتاب‌های دسته دوم، فعالیت خود را آغاز کرد. بر این اساس باید اندک اندک مثلا از یک منطقه شروع کنیم و بعد به فکر فتح بازارهای دنیا باشیم، همان‌گونه که آمازون، اسنپ یا دیجی‌کالا اقدام کردند. لذا حتما برای کسب و کار خود، MVP طراحی کنید.

وی در نتیجه‌گیری مطالب مطرح شده در این جلسه گفت: در این جلسه یاد گرفتیم که چگونه ایده خود را اعتبارسنجی و وارد بازار کنیم. سپس از یک منطقه کوچک شروع کنیم و در نهایت به فکر تصرف بازارهای بزرگتر باشیم.

مدرس این کافه محفل در پایان از هرکدام از حاضران خواست به بیان نکاتی در مورد علایق و تجربیات خود در زمینه کسب و کار یا معرفی بیزینس خود بپردازند.

کلیدواژه‌ها: کافه‌محفل استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای دینی و قرآنی


نظر شما :